få bedre selvværd

Der er forskel på mænd og kvinder. Ikke sådan at alle kvinder er ens, og at alle mænd er det,  men der er en generel forskel.  Forskellen hedder cyklus. En cyklus får alting til at svinge. Op og ned. Ind i mellem kan det faktisk føles som noget af en rutchebane-tur. 
Vi lever i en verden hvor vi ikke tillægger den del af os særlig stor opmærksomhed,  og da slet ikke rum. Og det er en fejl.  En af de helt store. Hvis du spørger mig altså.

For det at vi som kvinder har en cyklus, der skaber ændringer i vores krop og vores sind, og som kræver at vi er opmærksomme på hvordan vores krop har det, hvad den beder om, hvad den har brug for, og at vi samtidig lever i en verden, hvor der ikke er plads til stilhed og fordybelse, det er det spænd, mellem behov og betingelser, der skaber problemerne.

Fordi:

Når kroppen skriger TRÆT” i begyndelsen af din cyklus,  og verden skriger VIDERE”,  så skriger kroppen endnu højere for at få din opmærksomhed, og du er nødt til at lave endnu flere krumspring (eller sukker-stunts) for at overhøre dens skrigeri.

-“Jo jo men det er jo bare et par dage, så svinger hormonsystemet videre, og så er jeg på toppen igen”. 

Men problemet er, at når vi ikke giver kroppen den ro den fortæller os, at den har brug for, så er der et efterslæb.Når de 1-2 dage i begyndelsen af din cyklus,hvor trætheden er mest intens og hvor behovet for ro er størst, når de 2 dage ikke bliver brugt på ro og langsomhed og hvad din krop ellers har brug for,så spreder trætheden sig. Eller hager sig fast.
Stille og roligt bliver træthedsperioden længere og dybere, og for mange bliver trætheden nærmest en kronisk følgesvend.

Hvis vi i stedet for gør plads til den ro vi har brug for,  ikke nødvendigvis sætter livet i stå, men sørger for at holde kalenderen så fri som muligt, indlægger pauser, og tid til ingenting, så kan vi give kroppen det den har brug for,  og så vil den meget hurtigere komme tilbage til balancen.

Grundforløbet i Selvværd  laver vi cyklus-dagbog.

Mit team og jeg sidder og fordyber os i dagbogen lige nu.  I grafik og finpudsning og  når alle de dejlige damer kommer til første workshop hos mig i februar, så får de deres helt egen cyklus-dagbog, med 12 cyklus-sider.  Hver dag skal de notere et par stikord om hvordan de har det, i krop og i sind. Helt kort:
Træt. Tung. Drænet.

  • Spændt.
  • Afslappet.
  • Trist.
  • Bange.
  • Irriteret.
  • Tryg.
  • Rolig.
  • Frisk
  • Glad

Og inden længe begynder de at kunne se et mønster,  et cyklus-mønster og det kan de bruge til 3 ting:

1. De kan få øje på, at de samme frustrerende følelser dukker op på samme tid i hver cyklus, og kan derfor, i hvert tilfælde i nogen grad, tilskrives deres hormonelle cyklus, og derfor behøver de måske ikke nødvendig altid at handle på det kæmpe drama der lurer lige under overfladen. 

 2. De kan gøre plads i deres kalender til de perioder hvor de selv og deres krop har brug for lidt ekstra ro og hvile. 

 3. De kan få øjnene op for eventuelle hormonelle ubalancer, og få hjælp til at takle og udbedre dem. 

Og de 3 ting gør faktisk en enorm forskel.  Fordi der bliver plads til accept af det der allerede af.  En venlig aftale med vores egen krop.

Hvis du har lyst, er du velkommen til at lave din egen cyklus-dagbog.  Så du inden længe, kan møde din træthed præcis når den opstår, og dermed langt hurtigere, kan komme tilbage til overskud.

God fornøjelse

 

 

 

MODTAG INSPIRATION TIL MERE OVERSKUD OG ENERGI I DIT LIV

TILMELD DIG BREVE FRA RIKKE